Nu är det dax för valförberedning

Idag ska jag åka till Sörgärdets skola för att iordningställa inför valet i morgon.
 
Fram till 1994 när jag flyttade från Älvkarleby satt jag många gånger i vallokalen i Älvkarleö skola på valdagen. Nu när jag blivit hemvändare är jag åter röstmottagare men nu i Sörgärdets skola. Tyvärr är skolan i Älvkarleö riven.
 
Alla vi röstmottagare har genomgått en obligatorisk utbildning.
Blev så förvånad att det var så lite som var annorlunda i processen i vallokalen sedan 30 år tillbaka. 
 
Den största förändringen var att man nu har ett schema för inlagda raster på 1-2 timmar. Förut var alla i vallokalen från 7.30 på morgonen. Valet började vid 8.00 även då, sedan var vi alla kvar till rösträkningen var klar och två personer åkte till kommunalhuset med rösterna.
Det var en lunchrast för alla på en timme då valurnan plomberades.
Det fanns förtidsröster då också men i väldigt liten omfattning.
 
I övrigt är det inga stora förändringar. Måste väl betyda att det är helt genomtänkt och säkert.
 
OM DU INTE FÖRTIDSRÖSTAT KOM OCH RÖSTA I 
 
MORGON !!

Kommentera inlägget här :